داده‌های اطلاعاتی عصری جدید را به رویمان گشود

داده‌های اطلاعاتی عصری جدید را به رویمان گشود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 71384
زندگی دیجیتالی را چند سالی است که تجربه کرده‌ایم. زندگی بر مبنای داده‌های اطلاعاتی که فصلی نوین را در زندگی‌مان باز کرده است.

داده‌محوری را اساس زندگی و اقتصاد دیجیتال می‌دانند. داده‌هایی که نقشی کلیدی و موثر در پیشبرد این اقتصاد دارند و به نوعی موتور محرک آن محسوب می‌شوند. داده‌های صفر و یکی که اساس تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان این اقتصاد هستند.

عصر دیجیتال با یک انقلاب صنعتی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی همراه بود. در این دوره نوین همه تعاملات جهانی به یکباره تغییر کرد و مبنای کار جوامع بر اساس داده‌های اینترنتی و اطلاعاتی قرار گرفت. در زندگی مدرن و شیوه جدیدی که به دنیا سرایت کرد، کشورها بر مدار اطلاعاتی مدیریت شدند. این داده‌ها در دسترس همه هست و تحلیل آنها، میزان توسعه یافتگی کشورها را تعیین می‌کند.

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، تحول دیجیتال در یک دهه آینده یعنی تا سال ۲۰۲۸، یکصد تریلیون دلار ارزش برای دنیا ایجاد می‌کند. عدد و رقم بزرگی که توجه همه کشورها را به خود معطوف کرده و آنها را به تکاپوی ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز تحقق آن انداخته است.

سال 1980 نخستین جرقه‌های شکل‌گیری عصر دیجیتال زده شد. این اتفاق به ظاهر ساده هم با توسعه فناوری‌هایی چون رایانه، تلفن همراه و دورنگار رقم خورد. موضوعی که به سرعت جهانی شد و امروز کمتر کسی یا کشوری را سراغ داریم که با این فناوری‌ها درگیر نباشد و از آنها استفاده نکند. شاید یکی از مهم‌ترین دلائل توسعه روزافزون کسب‌وکارهای دیجیتالی هم همین در دسترس بودن اطلاعات و داده‌های دیجیتالی باشد.

امکانی که به کاربران اجازه می‌دهد با کمترین ابزار، بهترین کیفیت و هزینه‌ای کم، به بیشترین داده‌های اطلاعاتی دسترسی داشته باشند. مواد اولیه‌ای که اساس شکل‌گیری مشاغل اینترنتی در عصر دیحیتال محسوب می‌شوند. شاید همین دسترسی آسان به داده‌های اطلاعاتی منجر به توزیع ثروت و گستردگی جغرافیایی قدرت‌های جهانی شده است.

 

به خلاقیت پناه ببریم

اما در این زندگی مدرن و نوین جهانی، چگونه می‌توانیم خود را سرپا نگه داریم؟ در عصری که عمر محصولات و دستاوردها به کمترین میزان خود رسیده و است و رقابت به بالاترین نقطه؟ شاید تنها راهی که می‌توان به آن پناه برد، کسب نوآوری و خلاقیت در ادامه کار باشد. موضوعی که اگر فراموشمان شود، فراموش می‌شویم و از بازار حذف خواهیم شد. رعایت این نکته ضروری‌ترین موضوعی است که در عصر دیجیتال برای مشاغل مطرح است. یعنی اگر نوآوری، خلاقیت و ایده‌پردازی نداشته باشند کلاهشان پس معرکه است و باید دست و پای خود را جمع کنند و از میدان مسابقات حذف شوند.

مفهوم نوآوری اولویتی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سال‌ها است در تلاش نهادینه کردن آن در جامعه و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان است. بر همین مبنا هم صنایع خلاق به یکی از دغدغه‌های این روزهای مدیران دولتی بدل شده و بخش خصوصی که به این ابزار مسلح است، از حمایت‌های جدی برخوردار می‌شوند.

حمایت از صنایعی که بر مبنای ایده‌ای خلاق و استوار بر نگاهی نوآورانه باشد از رسالت‌های جدی است که در ستادهای 11 گانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با جدیت دنبال می‌شود. کاری که قرار است ارزش‌گذاری‌ها را به سمت ایده‌های نو، خلاقیت‌های ثروت‌زا و ارزشمند و فکر و نوآوری‌های قابل اتکا سوق دهد.

قرار بر این است که منابع زیرزمینی بساطش را از اقتصاد کشور برچیند و ایده‌های نو و افکار آینده‌ساز و نسل‌ساز جای آن را بگیرد. ایده‌هایی که پیش از این به فراموشی سپرده شده بود و کسی به فکر نگهداری و حفاظت از آنها نبود. اما در روزهای پیش رو کسانی که ایده‌ای نو دارند، ارزشمندتر و قابل اتکاتر می‌شوند. جوانانی با خلاقیت‌ها و ایده‌هایی فناورانه که گره از مشکلات اقتصادی کشور باز می‌کنند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
خلق دنيايي نوين با گستردگي‌هاي ديجيتالي چگونه ممکن می‌شود؟
خلق دنيايي نوين با گستردگي‌هاي ديجيتالي چگونه ممکن می‌شود؟
97/10/30 - 10:33
کنفرانس تجربه کاربری برای خلق تجربه‌های ماندگار برگزار می‌شود
کنفرانس تجربه کاربری برای خلق تجربه‌های ماندگار برگزار می‌شود
97/07/09 - 14:58
سهم بازار 30 میلیارد دلاری تولید محتوای دیجیتال ایران با خلاقیت جوانان محقق می‌شود
سهم بازار 30 میلیارد دلاری تولید محتوای دیجیتال ایران با خلاقیت جوانان محقق می‌شود
96/04/20 - 13:23
بیشتر بخوانیم