فناوری شناختی توسعه یافت تا شناخت وضعیت مغز تسهیل شود

فناوری شناختی توسعه یافت تا شناخت وضعیت مغز تسهیل شود


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 82698
سیستم‌های ثبت الکتروفیزیولوژی که نمونه بومی آن تولید شده است، داده‌های الکتریکی سلول‌ها و بافت‌های بیولوژیکی را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند.

اهمیت این سامانه زمانی بیش‌تر می‌شود که بدانیم از آن برای راه‌اندازی سیستم آزمایشگاهی علوم شناختی و انجام آزمایش‏های پارادایم کنترل استفاده می‌شود که این امکان، کمک قابل توجهی در زمینه توسعه علوم شناختی محسوب می‌شود.

 

بهره‌مندی از سخت‌افزار ثبت الکتریکی

در فرآیند ساخت این سامانه، از تولید سخت‌افزار ثبت الکتریکی و نرم‌افزار کنترل پارامترها بهره برده شده است که دانش تکنیکال خاصی داشته و این مهم با حمایت کارگروه توسعه فناوریها و ابزارهای نوین برای ارتباط دوسویه با مغز، به مرز تولید و توسعه رسیده است.

کاربرد اصلی این سامانه، در خواندن وضعیت مغز و کنترل مغز حیوانات،‌ ثبت فعالیتهای مغزی در حین جراحی و کاربرد در پژوهش‌های حیوانی و انسانی در علوم اعصاب شناختی است.

 

در خدمت  تشخیص و درمان

این کاربردهای گسترده سبب شده تا مصرف‌کننگان اصلی این سامانه، سیستمهای تشخیصی و درمانی، توسعه مدارهای واسط مغز و ماشین و پژوهشگران حوزه‌های شناختی باشند.

در تولید بومی این سامانه از دانش و فناوری پایه ‌پردازش سیگنال، الکترونیک، مهندسی نرم‌افزار، و علوم اعصاب شناختی بهره برده شده است.

این سامانه کاربردی با حمایت کارگروه توسعه فناوری‌ها و ابزارهای نوین برای ارتباط دوسویه با مغز ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مسیر تولید و توسعه قرار گرفته است.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
با تازه‌های دانش شناختی آشنا شویم
با تازه‌های دانش شناختی آشنا شویم
97/10/12 - 11:25
 ارائه راهکار تسهیل پیشگیری و معالجه بیماری‌های مغزی
ارائه راهکار تسهیل پیشگیری و معالجه بیماری‌های مغزی
96/11/07 - 11:57
فناوری‌های ارتباطی جدید بر شناخت و ادراک انسان تاثیرگذار است
فناوری‌های ارتباطی جدید بر شناخت و ادراک انسان تاثیرگذار است
95/05/06 - 13:31
بیشتر بخوانیم