نوآوری‌ها در حوزه ارتباط مغز و رایانه با محوریت توجه شنیداری ارائه می‌شود

نوآوری‌ها در حوزه ارتباط مغز و رایانه با محوریت توجه شنیداری ارائه می‌شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 84262
مرحله دوم و حضوری مسابقه ملی واسط مغز-رایانه با محوریت توجه شنیداری در محل آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برگزار می‌شود.

توجه یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مهارت‌های شناختی مغز محسوب می‌شود و یکی از موضوعاتی است که در روانشناسی و علوم اعصاب به آن بسیار پرداخته شده و از زمینه‌های اصلی تحقیق در آموزش و پرورش است. زمینه‌های فعال این تحقیقات شامل بررسی سرچشمه سیگنال‌های مولد توجه، تأثیر این سیگنال‌ها بر نورون‌های حسی و رابطه بین توجه و دیگر فرآیندهای شناخت‌پذیر مانند حافظه‌کاری و هوشیاری می‌شود. حس شنوایی انسان نیز بسیار پیچیده است و در فرآیندهای بسیاری مانند آموزش، موثر و مهم است.

در سال‌های اخیر پژوهش‌های زیادی در زمینه توجه شنیداری انجام شده‌است که اکثراً از بررسی سیگنال‌های مغزی استفاده کرده‌اند. اغلب آزمایش‌های انجام‌شده روی وظایف ساده شنوایی بوده‌ در صورتی که بدن انسان همواره چندین کار را با هم انجام می‌دهد و حواس مختلف را با هم به کار می‌گیرد.

 

بررسی توجه شنیداری با انجام همزمان فعالیت‌های دیداری

داده‌های پیشنهادی برای پنجمین مسابقه ملی رابط مغز-رایانه، مربوط به بررسی توجه شنیداری در حالتی نزدیک به واقعیت و با انجام همزمان فعالیت‌های دیداری یعنی روخوانی متن است. در پنجمین دوره مسابقات ملی واسط مغز-رایانه، مسابقه بر روی دادگان ثبت شده در یک سیستم واسط مغز-رایانه غیرفعال به منظور بررسی توجه شنیداری انجام می‌شود.

مسابقه در دو مرحله برگزار می‌شود، در مرحله اول تعدادی داده برچسب‌دار در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد که داده‌ها از چند فرد مختلف ثبت شده‌اند. از این داده‌ها برای آموزش مدل استفاده می‌شود، سپس داده‌های بدون برچسب برای ارزیابی روش‌ها در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت و شرکت‌کنندگان برچسب‌های داده‌های آزمون را اعلام خواهند کرد.

بر اساس نتایج صحت، تیم‌های برگزیده برای رقابت حضوری در مرحله دوم دعوت می‌شوند و در این مرحله تعدادی داده بدون برچسب در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد که میانگین صحت طبقه‌بندی نتیجه نهایی را ایجاد می‌کند.

 

کمک به کاربردی شدن واسط‌های مغز و رایانه

مرحله اول این مسابقه برگزار شده است و اسامی تیم های پذیرفته شده در مرحله اول و راه یافتگان به مرحله‌ی نهایی شامل گروه‌های  Enigma، Livewired، جادوی پردازش، گیلدا، AKM و ذهن زیبا هستند که رقابت حضوری بین این ۶ تیم، در روز پنجشنبه ۱۹ خرداد در ساعت ۹ الی ۱۳ با حضور داوران، در محل آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برگزار خواهد شد که نتایج نهایی در 21 خرداد اعلام می‌شود.

از اهداف این دوره می‌توان به آشنا شدن پژوهشگران با حوزهBCI، آشنا شدن پژوهشگران با واسط‌های مغز و رایانه غیرفعال، کمک به کاربردی شدن واسط‌های مغز و رایانه، استخراج ویژگی‌های موثر در طبقه‌بندی الگوهای مغزی در فرایند توجه شنیداری، یافتن راهکارهایی برای افزایش صحت در سیستم‌های BCI غیرفعال، کمک به توسعه ابزارهایی جهت نظارت بر میزان توجه و تمرکز در آموزش از راه دور کودکان و توسعه محصولات کاربردی در حوزه نقشه‌برداری مغز اشاره کرد.

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با هدف پاسخگویی بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش‌بنیان در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی و نقشه‌برداری مغز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ارزیابی تاثیرات شرایط محیطی بر فعاليت‌هاي ساحلي و دريايي
ارزیابی تاثیرات شرایط محیطی بر فعاليت‌هاي ساحلي و دريايي
96/08/24 - 13:35
رویداد واسط‌های مغز و رایانه در کرمانشاه برگزار می‌شود
رویداد واسط‌های مغز و رایانه در کرمانشاه برگزار می‌شود
96/03/30 - 11:48
بانك اطلاعات طرح‌های سرمايه‌گذاری فناورانه و نوآورانه كشور راه‌اندازی می‌شود
بانك اطلاعات طرح‌های سرمايه‌گذاری فناورانه و نوآورانه كشور راه‌اندازی می‌شود
95/04/13 - 12:03
بیشتر بخوانیم