تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت به افزایش کیفیت فرآورده‌های کشاورزی و دامی کمک کرد

تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت به افزایش کیفیت فرآورده‌های کشاورزی و دامی کمک کرد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 76109
آزمون و آنالیز، بخشی جدانشدنی است از عیار و کیفیت هر محصولی که تولید می‌شود؛ این روش‌ها اما نیازمند روش‌هایی استاندارد و تجهیزات فناورانه‌ای است که توسط یک مجموعه فناور ارائه می‌شود.

هامون آزمای شرق، یکی از شرکت‌هایی است است که با استفاده از تجهیزات دانش‌بنیان ایران‌ساخت، به شرکت‌هایی که محصول تولید شده یا وارداتی دارند، پژوهشگران یا دانشجویانی را که در مرحله آزمایش‌های تحقیقاتشان قرار گرفته‌اند و سازمان‌هایی که می‌خواهند کیفیت محصولی را بسنجند یا ارتقا دهند، ارائه خدمت می‌کند.

خدماتی که حسین جواهری مدیر مجموعه فناور هامون آزمای شرق درباره‌شان این گونه می‌گوید: از آن‌جایی‌که عمده نیاز تولیدکنندگان مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، سنجش کیفیت، میزان سموم موجود و دیگر عناصر در فرآورده‌هایشان است، این خدمات را به متقضایان ارائه می‌کنیم. خدماتی که عمدتاً با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت توسط نیروی انسانی متخصص و کارشناس انجام می‌شود.

سم‌شناسی و کیفیت‌سنجی با تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت

ماهیت و کیفیت فرآورده‌های کشاورزی، مواد غذایی و دامی نیازمند تجهیزات پیشرفته و روش‌های آنالیز منطبق با استانداردهای رایج آزمایشگاهی است. جواهری با اشاره به این نکته یادآوری می‌کند که خدمات و تجهیزاتی که هامون آزمای شرق، علاوه بر غذا و فرآورده‌های آرایشی یا بهداشتی که پر مصرف‌اند و حساس، خدمات متنوعی را در حوزه‌های کشاورزی، دامی و محیط زیستی نیز ارائه می‌دهد.

وی با بیان این‌که 10 نیروی انسانی متخصص و کارشناس مستقر در هامون آزمای شرق از دانش‌آموخته‌های زیست‌فناوری، شیمی، کشاورزی و دیگر حوزه‌های مرتبط هستند، ادامه می‌دهد: با تجربه و تخصصی که در این سال‌ها کسب کردیم، خدمات فناورانه‌مان را در 4 بخش تخصصی شیمی، میکروبی و سم شناسی ارائه می‌دهیم. در بخش سم‌شناسی، فلزات سنگین، باقیمانده دفع سموم آفات نباتی و مایکوتوکسین ها، محیط زیست و کشاورزی اندازه‌گیری می‌شود.

تنوع در آنالیزها

این فعال فناور به توانمندی مجتمع هامون آزمای شرق در آنالیز و کیفیت‌سنجی با کمک متخصصان و دانش‌آموختگان حوزه‌های دانشی و فناورانه گوناگون اشاره می‌کند و معتقد است تنوع خوبی از خدمات در این مجتمع به شرکت‌های دانش‌بنیان، تولیدکننده‌ها و پژوهشگران ارائه می‌شود، به طوری‌که امکان کار فناورانه بر روی تمام گروه از محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی، کشاورزی،  دامی، آب و پساب و پسماندها و اندازه گیری های الایندهای  زیست محیطی وجود دارد.

اما مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی یکی از اصلی ترین حوزه‌های کاری اصلی هامون آزمای شرق است که جواهری درباره‌اش توضیح می‌دهد: آزمون‌های مربوط به کمیت و کیفیت ماده غذایی و آرایشی و بهداشتی، از جمله اندازه‌گیری پروتئین، فیبر، چربی، کربوهیدرات‌ها، قندها، خاکستر و دیگر مواد که همگی جزو نیازهیا حیاتی و فرآورده‌های پرمصرف جامعه هستند، توسط این بخش ارائه می‌شود.

بخش میکروبی  شرکت هامون آزمای شرق هم شامل تجهیزات ایران‌ساخت دیگری است که کار و اندازه‌گیری انواع قارچ‌ها، نماتدها، باکتری‌های باسیلوس ها، فرم‌های مدفوعی، سالمونلا، یرسینیا، لیستریا، کمپیلوبا کتر، انترکوک‌ها،کلستریدیوم را رانجام می‌دهد.

 

توانمندی در شناسایی سم‌ها

مدیر این شرکت، درباره بخش سم شناسی نیز این‌گونه می‌گوید که قابلیت اندازه‌گیری بیش از 20 نوع فلز با استفاده از دستگاه جذب اتمی با سه روش شعله، کوره و هیدرید وجود دارد و در این بخش، با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی بیش از 176 نوع سم آنالیز می شود.

توکسین‌ها جزو مهم‌ترین و رایج‌ترین سموم موجود در مواد هستند که به گفته مدیر عامل هامون آزمای شرق، کارشناسان و متخصصان این شرکت می‌توانند انواع مختلفی از آن مانند مایکوتوکسین ها‌، آفلاتوکسین ها، افلاتوکسین ام وان، سموم قارچی، باقیمانده آنتی بیوتیک ها و هیستامین را اندازه گیری کنند.

 

سنجش فرآورده‌های کشاورزی و زیست‌محیطی

آن‌طور که جواهری عنوان می‌کند، عمده تمرکز بخش محیط زیست بر شناسایی آلودگی‌های آب، خاک و هوا است. این بخش شامل آنالیز بر روی آب، پساب، پسماند و خاک است.

این فعال فناور در این باره توضیح می‌دهد: از توانمندی انجام تست بی‌خطرسازی زباله های عفونی بیمارستانی و همچنین اندازه گیری آلاینده‌های مربوط به هوا شامل صدا، ذرات محیطی، ذرات دودکش و گاز دودکش برخورداریم.

جواهری از انجام خدمات آزمایشگاهی بخش کشاورزی نیز توضیحاتی ارائه می‌کند. به طوری‌که این بخش نیز آنالیزهای مربوط به خاک وکود  اندازه‌گیری میکرو المنت ها را انجام می‌دهد. همچنین توصیه و مشاوره های تخصصی درباره استفاده از کودها و آنالیزهای مریوط به گیاه شامل شناسایی عوامل بیماری‌زا، آفات و توصیه اصول پیشگیرانه و همچنین بر طرف کردن عواملی که باعث ایجاد مشکل در روند رشدی گیاه شده است از دیگر کارهای فعالان فناور هامون آزمای شرق است.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

24#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
دستاورد| ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی با تجهیزات ساخت داخل
دستاورد| ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی با تجهیزات ساخت داخل
03/04/05 - 08:41
تجهیزات فناورانه بیماری آبزیان را تشخیص داد و سلامت فرآورده‌ها بالا رفت
تجهیزات فناورانه بیماری آبزیان را تشخیص داد و سلامت فرآورده‌ها بالا رفت
00/02/19 - 13:31
تجهیزات ایران‌ساخت کیفیت فرآورده‌های غذایی را سنجید و آلودگی‌‌های میکروبی از بین رفت
تجهیزات ایران‌ساخت کیفیت فرآورده‌های غذایی را سنجید و آلودگی‌‌های میکروبی از بین رفت
99/12/16 - 11:43
بیشتر بخوانیم