صنعت فیلتر کشور به توان دانش‌بنیان‌ها گره خورد

صنعت فیلتر کشور به توان دانش‌بنیان‌ها گره خورد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 70339
با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته در خط تولید و با بهره‌گیری از مواد اولیه مرغوب توانستند صنعت فیلتر روغن و هوا را در کشور ارتقا دهند. استانداردهای ملی و جهانی را هم کسب کرده‌اند تا مهر تاییدی باشد بر تخصص و توانشان.

از سال 1372 است که کار را شروع کردند و امروز بیش از 700 نوع فیلتر دانش‌بنیان کاربردی در حوزه خودروهای سواری، خودروی سنگین و نیروگاهی حاوی نانو الیاف پلیمری، محصولات دانش‌بنیان تولید می‌کنند. همه این محصولات هم با به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته تولید شده‌اند. فناوری‌هایی که با تلاشی دانش‌بنیان بومی‌سازی شده و به صنایع کشور ورود کرده است.

با این تکنیک سطح الیاف قطور سلولزی و مصنوعی با لایه ای از الیاف بسیار ریز نانو پوشانده می‌شود. شرکت دانش‌بنیان بهران فیلتر نیز به این حوزه ورود کرده است و به عنوان نخستین تولید کننده فیلترهای نانو خودرویی و صنعتی در کشور به شمار می‌رود. این شرکت فناور در زمينه توليد انواع فيلترهای خودرو، صنعتی و نيروگاهی در ايران فعاليت می‌کند.

به گفته علی مواسات مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، کاربرد اصلی این فناوری در سیستم‌های تصفیه هوای ورودی تورربین‌های گاز مجهز به سیستم پالس کلینینگ است. ارتقای راندمان فیلتراسیون از طریق کاهش اندازه سوراخ‌ها و افزایش عمر فیلتر با بهره‌گیری از فیلتراسیون سطحی دو مزیت اصلی این فناوری است.

این فعال فناور، ادامه می‌دهد: در این کار کاغذ قبل از شروع عملیات به وسیله جریان الکتریکی با لایه‌ای از الیاف پلیمری لایه نشانی می‌شود. بنابراین سوراخ‌هایی که از تقاطع میان نانو الیاف ایجاد می‌شود بسیار کوچکتر از سوراخ‌های معمول کاغذ فیلتر است. همین موضوع کارایی جداسازی فیلتر را ارتقا می‌دهد.

مواسات می‌گوید: توانسته‌ایم با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته در خطوط تولید، مواد اولیه مرغوب و نیروی انسانی خلاق، فیلترهای روغن و هوای ایران‌ساخت را در بالاترین سطوح کیفی و منطبق با استانداردهای روز جهان تولید کنیم.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
دانش‌بنیان‌ها به یاری صنعت حمل‌ونقل کشور می‌آیند
دانش‌بنیان‌ها به یاری صنعت حمل‌ونقل کشور می‌آیند
98/08/26 - 14:38
کانون هماهنگی فیلتر و فیلتراسیون راه‌اندازی می‌شود
کانون هماهنگی فیلتر و فیلتراسیون راه‌اندازی می‌شود
96/06/11 - 09:37
بیشتر بخوانیم