پژوهشگران و فناوران راهکارهای تشخیص زوال عقل را ارائه می‌دهند تا بیماری کاهش یابد

پژوهشگران و فناوران راهکارهای تشخیص زوال عقل را ارائه می‌دهند تا بیماری کاهش یابد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79079
تشخیص زودهنگام اختلالات مغز و روان سبب پیشگیری و درمان شده و بیماری را کاهش می‌دهد.

طرح های تحقیقاتی در محورهای ارزیابی، تشخیص و توانبخشی شناختی در زوال عقل، توسعه ابزارهای غربالگری، اختلالات یادگیری و نقشه برداری کارکردی، ملکولی و اپی ژنتیکی سلول ها و نواحی مختلف مغز در بیماری های اعصاب و روان به صورت مشترک از طرف ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی و موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی (نیماد) حمایت می شوند.

 

یاری جامعه سالخورده

با تغییر تدریجی بافت جمعیتی کشور که منجر به افزایش جمعیت سالخورده و به دنبال آن، بروز بیش‌تر بیماری‌های مغزی از جمله زوال عقل می شود، ضرورت ایجاد سیستم‏ هایی که بتوانند به تشخیص زودهنگام و دقیق‏تر این بیماری کمک کنند، بیشتر احساس می‏ شود. همین ضرورت سبب شد تا با فناوری های جدید حوزه توانبخشی شناختی، امکان توانبخشی و کاهش سرعت افت عملکرد شناختی در این بیماران فراهم شود.

امکانی که تشخیص دقیق و زودهنگام آن می‏تواند به راهکارهای درمانی مناسب و کم هزینه ای برای به تاخیر انداختن بروز این بیماری منجر شود.

اختلالات یادگیری در کودکان، شایع ترین اختلال در میان ناهنجاری های عصب تحولی است که عواقبی چون مشکلات تحصیلی، رفتاری و هیجانی دارد.

 

کاهش بیماری با تشخیص زودهنگام

تعویق در تشخیص زودهنگام این اختلال به دلایلی چون فقدان ابزارهای غربالگری و تشخیصی مناسب و همچنین کمبود برنامه های توانبخشی و درمانی موثر، مراکز درمانی و خانواده های این کودکان را با مشکلاتی جدی مواجه می کند.

هنوز داده های علمی و تحقیقاتی چندانی در سطح مغز و در سطح اندامی اطلاعات زیرساختاری و کارکردی که نشانگر معادل های بالینی اختلالات شناختی در بیماریهای اعصاب و روان باشند، به دست نیامده است که این فقدان اطلاعات زیربنایی، امکان تشخیص زودهنگام و ارائه روش های پیشگیرانه و درمانی را برای بیماری هایی چون اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، اختلال تمرکز و توجه، اختلال وسواسی جبری و روان پریشی ناشی از مصرف موادی مانند مت آمفتامین را دچار اختلال می کند.

در چنین فرآیندی، راهکارهایی چون نقشه برداری کارکردی، ملکولی و اپی ژنتیکی سلول ها و نواحی مختلف مغز و یافتن معادل های محیطی و قابل دسترس آنها برای کاربردهای تشخیصی و درمانی در نقایص شناختی بیماری های اعصاب و روان کارکردهای بسیاری دارد.

 

محققان وارد شوند

ستاد توسعه علوم و فناوری‌‏های شناختی و موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی با هدف دستیابی به راهکارهایی در جهت تشخیص زودهنگام اختلالات این بیماری ها و دستیابی به برنامه های توانبخشی شناختی ویژه اختلالات یادگیری و زوال عقل، از محققان دعوت کرده تا طرح‏ های علمی خود را در این زمینه ارائه کنند.

پژوهشگران می توانند برای دستیابی به محورهای پژوهشی و طرح‌نامه، به سایت موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی (نیماد) مراجعه و پس از تکمیل فرم پروپوزال آن را تا 30 آبان ماه سال جاری در سامانه این موسسه بارگذاری کنند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فناوری واقعیت افزوده به بیماران آلزایمر کمک می‌کند
فناوری واقعیت افزوده به بیماران آلزایمر کمک می‌کند
98/03/19 - 09:28
شناسایی و جداسازي سلول‌هاي سرطانی چرخشی در خون محقق می‌شود
شناسایی و جداسازي سلول‌هاي سرطانی چرخشی در خون محقق می‌شود
97/02/05 - 10:30
افقی جدید پیش روی پزشکی ژنتیک در کشور
افقی جدید پیش روی پزشکی ژنتیک در کشور
96/09/28 - 13:47
بیشتر بخوانیم