قانون بازار اوراق بهادار، در تشکیل شورای بورس و سازمان بورس، "حمایت از حقوق سرمایهگذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و بهمنظور نظارت بر حسن اجرای قانون" را هدفگذاری نموده است. در همین راستا، توسعه بازار سرمایه همواره موردنظر قانونگذار و ارکان بازار سرمایه بوده است. درواقع تأمین مالی بورس محور بهعنوان یکی از شیوههای کارآمد در توسعه اقتصادی کشور همواره مورد تأکید علمای اقتصادی بوده و بر نقش مؤثر آن در رشد تولید تأکید شده است. در همین راستا، قانون بازار اوراق بهادار، ساماندهی بازارهای خارج از بورس و تمهیدات الزم بهمنظور توسعه بازار سرمایه از طریق توسعه و ساماندهی بازارهای خارج از بورس را پیشبینی نموده است. ایده نخست ایجاد فرابورس در حوزه پذیرش شرکتها، ایجاد بازار رسمی با شرایط پذیرش ساده بهمنظور افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه بوده است و فرابورس با رسالت پوشش بخشی از تقاضای ورود به بورس که ناتوان از احراز شرایط دشوار پذیرش بودهاند، متولد شد. لذا فرابورس، بازاری ویژه شرکتهایی با ریسک سرمایهگذاری باالتر تعریف گردید. اما شرایط پذیرش ساده، رافع مسئولیت تصمیمگیرندگان در حوزه پذیرش علیالخصوص هیئت پذیرش نبوده زیرا تجربه فعالیت فرابورس در سالهای اخیر نشان میدهد سرمایهگذاران به اتکای وجود تابلوی رسمی، تفاوتی را میان شرکتهای پذیرفتهشده در بورس و فرابورس از حیث درجه ریسک سرمایهگذاری قائل نمیشوند. لذا وجود شرایط سادهتر پذیرش از حیث دستورالعمل، توجیهی برای کاهش دقت تصمیمگیرندگان در موضوع ریسکهای فعالیت شرکتهای متقاضی پذیرش نبوده و از این منظر عمالً هیچگونه تفاوتی میان بورس و فرابورس وجود ندارد. نتیجه این وضعیت، ناکامی طیف وسیعی از شرکتهای کوچک و ریسکی متقاضی ورود و تأمین مالی بورس محور میباشد؛ شرکتهایی که تأمین مالی آنها، جزء اهداف اصلی ایجاد فرابورس بودهاست. بنابراین طراحی مدلی که به ورود شرکتهای کوچکتر به بازار سرمایه کمک نموده و استانداردهای الزم بهمنظور حفظ و صیانت از حقوق سرمایهگذاران خرد را داشته باشد در دستور کار فرابورس قرار گرفت. خوشبختانه ظرفیتها و امکانات موجود در فرابورس و همچنین قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارهای مالی بستر قانونی الزم بهمنظور تشکیل و اداره بازاری به همین منظور با حدود و چارچوبی که ادامه جزئیات آن ذکر خواهد شد را فراهم آورده است. در گزارش پیشنهاد راهاندازی بازار هدف سعی شده با در نظر گرفتن واقعیتهای موجود، مدلی برای تخصیص بهینه آن بخش از منابع که تحمل ریسک باالتر را دارند، طراحی شود که بر اساس آن شرکتهای کوچک و متوسط با کمترین میزان تغییرات در ساختار شرکت و صرفاً با قبول شفافیت کامل، اطالعات مالی و فعالیت، فرصت پذیرش در بازار سرمایه را پیدا میکنند.