افزایش سهم آبزیان در سبد غذایی

افزایش سهم آبزیان در سبد غذایی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79523
حسین هوشمند*

از جمله راه‌کارها برای تامین امنتیت غذایی در کشور، استفاده از خدمات آزمایشگاهی است. تجهیزات و آزمون‌هایی برای ارتقای کیفیت مواد غذایی ورونق بازار داخلی.      

یکی از گروه‌های غذایی که نیازمند به کارگیری خدمات و آزمون‌های آزمایشگاهی است. غذاهای دریایی و فرآورده‌هایی است که از دل دریا به دست می‌آید. آبزیانی که چندان سهم قابل توجه و درخوری در سفره‌های ایرانیان ندارند و هنوز به جایگاه درست خود نرسیده‌اند.

این تجهیزات و خدمات در حوزه‌های مختلف آبزی‌پروری، مدیریت ذخایر آبزیان، بهداشت و بیماری‌های آبزیان، ژنتیک، لیمنولوژی، اقیانوس‌شناسی و سایر جنبه‌های مختلف صید و آبزی‌پروری در زیست‌بوم‌ آب‌های داخلی و دریایی کاربردی هستند و به ارتقای کیفیت این محصولات و تسهیل ورود آنها به بازار و سفره‌های مردم منتهی می شوند.

این کار تلاشی است که با حمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شتاب گرفته است. خدماتی با استفاده از آزمایشگاه‌های تخصصی مجهز و توسط پژوهشکده آبزی‌ پروری آب‌های جنوب کشور ارائه می شود.

مجموعه ما در چهار گروه پژوهشی فعالیت دارد و  با توجه به نیاز پرورش دهندگان و چالش های پیش روی صنعت آبری‌پروری با نشست‌های تخصصی و پروژه‌های تحقیقاتی در تلاش است تا راهکارهایی برای رفع مشکلات و چالش های این صنعت ارائه کند.

یکی از برنامه‌های مجموعه بررسی چالش های پیش روی این صنعت در مناطق دارای آب های غیرمتعارف استان های جنوبی است. یکی از آنها هم بررسی زهاب صنعت وسیع نیشکر در استان خوزستان است که در این طرح، معیارهای فیزیکی و شیمیایی و آلودگی میکروبی آب و لاشه آبزیان پرورش یافته در این پساب‌ها در آزمایشگاه شیمی و باکتری‌ شناسی مورد پایش قرار گرفت و نتایج مطالعه جهت ارائه امکان پرورش آبزی در این منابع آبی به کار رفت.

همچنین مجموعه آزمایشگاهی و پژوهشی ما خدماتی در زمینه سنجش ارزش غذایی اقلام و نهاده های موجود در منطقه برای ساخت خوراک آبزیان نیز ارائه می کند. کاری که اگر ادامه یابد می تواند نقشی موثر در افزایش تقاضا در بازار مصرف، ارتقای امنیت غذایی و کاهش قیمت نهاده‌های خوراکی داشته باشد.  

شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایجاد امکان دسترسی به آزمایشگاه‌های همکار و در صورت نیاز آزمایشگاه های مربوطه کمک بزرگی برای مجموعه‌هایی چون ما است تا فعالیت‌های خود را توسعه دهیم.

 

*عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
سهم محصولات دریایی در سبد غذایی ایرانیان بالا می‌رود؛ 13 پروژه اجرایی می‌شود
سهم محصولات دریایی در سبد غذایی ایرانیان بالا می‌رود؛ 13 پروژه اجرایی می‌شود
00/06/03 - 10:34
سهم محصولات زیستی دریایی  در سفره مردم بیشتر می‌شود
سهم محصولات زیستی دریایی در سفره مردم بیشتر می‌شود
99/01/19 - 13:46
 شکوفایی اقتصاد دریایی درگرو بهره‌مندی از تفکر گروهی
شکوفایی اقتصاد دریایی درگرو بهره‌مندی از تفکر گروهی
97/07/18 - 11:07
بیشتر بخوانیم