توجه به تناسب تقاضای بازار و محصول
در سالهای اخیر، رشد قابل ملاحظهای در شرکتهای دانشبنیان را شاهد بودهایم.
زیرساختهای حمایتی بسیارخوبی چه از نظر مالی و چه از نظر مشاوره کسبوکار، تامین فضا، تولید زیستبومهای نوآوری و... توسعه یافته است که همه این توسعهها در جهتدهی اقتصاد دانشبنیان بسیار کارآمد هستند.
اما نکتهای که در این زمینه به ذهن میرسد این است که لزوما دانشبنیان بودن به معنای ارزشمند بودن تولید شرکت نیست. کشور برای توسعه، نیاز به تولید محصولات با قابلیت فروش چه داخلی و چه خارجی دارد و این قابلیت فروش را تناسب تولید محصول با نیاز بازار تعیین میکند.
در شرایط کنونی که ارزش پول ملی، بسیار کاهش یافته است، تولید بسیاری از محصولات فناورانه در کشور کاملا نسبت به نمونههای خارجی رقابتی است. اما فراموش نکنیم که رشد کشور باید در همه ابعاد، صورت بگیرد، زیرا وضعیت بد اقتصادی افراد جامعه، پیامد کاهش نیاز به مصرف محصولات فناورانه را در پی خواهد داشت.
از طرفی، وجود تحریمها، امکان فروش محصولات به صورت مستقیم و با برند ایرانی را برای شرکتها دشوار خواهد ساخت. بدینترتیب، شرکتها از دستیابی به اهداف بلندمدت خود از تولید محصول دانشبنیان باز خواهند ماند.
به همین دلیل، شرکتهای دانشبنیان و خلاق نوپا، باید توجه ویژهای به تناسب تقاضای بازار و محصول مورد نظر داشته باشند.
*مدیرعامل شرکت دانشبنیان نورآزما فناور
منبع: isti.ir
#
Send to friends