رقابت در حوزه پوشاک
مد و لباس هنر صنعتی است که بر اساس اندیشه و خلاقیت هنرمند به عرصه ظهور میرسد و در مسیر تولید قرار میگیرد. با رونق این هنر صنعت در طول سالیان گذشته، ساماندهی مجموعههای فعال در این حوزه به شکل جدیتری دنبال شده است که از جمله آنها میتوان به ساماندهی فعالیت طراحان، مزونها و خانههای مد اشاره کرد.
هماکنون بسیاری از فعالان شاغل در این بخش در قالب موسسات مد و لباس فعالیت خود را زیر نظر کارگروه ساماندهی مد و لباس و انجمن موسسات فرهنگی هنری مد و لباس کشور دنبال میکنند که تعداد آنها به حدود ۵۰۰ موسسه ثبت شده میرسد.
از مهمترین اهداف تشکیل این انجمن که در اساسنامه آن ذکر شده است می توان کمک به همافزایی، جریان سازی و تاثیرگذاری بیشتر موسسات در فعالیتهای این حوزه در بخشهای دانش، فناوری، طراحی، تولید، فروش، عرضه و تجاریسازی، جریان سازی و حمایت از دغدغههای فرهنگی، هنری و حرفهای در مد و لباس و کمک به دانشجویان، فارغ التحصیلان و علاقهمندان به این حوزه برای شکوفایی استعدادها و توانمندی هایشان را نام برد.
جمعآوری دادهها، بررسی مشکلات، نظرات، پیشنهادات و انتقادات، نیازسنجی، اولویت بندی و برنامهریزی به منظور تأمین نیازهای فرهنگی، هنری و آموزشی، توسعه حداکثری فعالیت و عملکرد اعضا، تعامل با مراکز فرهنگی و اسلامی، ایجاد ارتباط با مراکز آموزش عالی، دانشگاهها، شرکت ها و سایر مجموعههای معتبر داخلی و خارجی به منظور گسترش ارتباطات در سطوح ملی و بینالمللی، بخشی از اهداف این انجمن است.
علاوه بر این انجمن، در راستای ارتقا فعالیتهای خلاقانه و موثر، برگزاری منظم جشنوارهها، نمایشگاهها، ورکشاپ های آموزشی و همایش های علمی و کاربردی، تبیین استراتژیهای برندینگ، فروش و کسب و کار، مشاوره به موسسات و اعضا در راستای تأسیس، تقویت و گسترش همکاری بین حوزه های مختلف، رصد فعالیت و عملکرد موسسات در طول سال، برگزاری جلسات هماندیشی و دورهای، تلاش خواهد کرد.
همراهی کارگروه ساماندهی مد و لباس و انجمن موسسات فرهنگی هنری مد و لباس کشور سبب شده است تا در شرایط کنونی و با توجه به اهمیت حمایت آثار و تولیدات داخلی، مجموعههای فعال در این عرصه به صورت هدفمند و در سایه حمایتهای قانونی نهادهای مربوطه به کسب و کار خود رسمیت بخشیده و سطح کیفی و کمی تولیدات خود را افزایش دهند.
تلاشگران دلسوز این عرصه میکوشند تا بر خلاف جریانی که از دیگر کشورهای پیشرو در صنعت مد و لباس متاثر شده است، جایگاه والای طرح و نقشهای ایرانی را در آثار و محصولات تولید شده نمایان سازند. همچنین بسیاری از موسسات مد و لباس در کنار ارائه طرحها و آثار، فعالیتهای خود را در بستر آموزشهای تئوری و کاربردی این حوزه گسترش دادهاند و توانستهاند در کنار مراکز معتبر دانشگاهی و آموزشگاهی، هنرجویان بسیاری را تحت تعلیم قرار داده و آماده ورود به بازار کار کنند.
یکی از بخشهای حائز اهمیت جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر برای سالیان متوالی به موسسات مد و لباس کشور اختصاص پیدا کرده است که محفلی است برای نمایش، معرفی و بررسی عملکرد این موسسات در طی یکسال گذشته فعالیتهای که انجام دادهاند.
از دیگر بخشهای جشنواره میتوان به بخش علمی، دانشگاهی، بخش صنعت، بخش زیور آلات، بخش مسابقه زنده از ایده تا اجرا، بخش نمایش آثار برگزیده ی جشنواره اشاره کرد.
امسال در نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر ۵۰ موسسه فرهنگی مد و لباس و خانه مد حضور داشتند که در پایان آن، موسسات و غرفههای برگزیده انتخاب و معرفی شدند. همچنین از بین ورکشاپهای برگزار شده در حین جشنواره مد و لباس فجر، از کارگاههای برتر و مدرسان آنها تقدیر شد.
همانطور که پیداست، برگزاری این جشنوارهها و نمایشگاهها صرفا یک محفل یا دورهمی سالانه نیست. بلکه کارکرد آن معرفی بیش از پیش فعالان و ظرفیتهای هنری و تولیدی آنها به جامعه و حتی دیگر کشورها است. از این رو در جشنواره امسال، شاهد حضور پررنگ بخش بینالملل با ارائه آثار متعددی از سایر نقاط جهان همچون کشورهای آسیای میانه، جنوب شرق آسیا و همسایگانمان بودهایم.
با توجه به شرکت طراحان و تولیدکنندگان دیگر کشورها در جشنوارهها و نمایشگاههای داخلی، بازدیدکنندگان خارجی بیشتری از نمایشگاهها بازدید خواهند کرد و با طراحان، موسسات و تولیدکنندگان داخلی تعامل بیشتری خواهند داشت.
ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در راستای اجرایی کردن سیاستهای این معاونت، تلاش بسیاری به کار بسته است تا با حمایت از برگزاری رویدادهای مختلف و تشکیل انجمن و کانونهای صنفی، میان فناوری و نوآوری با صنعت پوشاک کشور یک ارتباط قوی ایجاد کند.
تنها راه رقابت با رقبای قدرتمند بین المللی مانند ترکیه نفوذ و فعالیت هر چه بیشتر شرکتهای خلاق در این حوزه است.
*کارشناس حوزه مد و پوشاک در صنایع خلاق
Send to friends