266 شرکت دانش‌بنیان و خلاق توسعه فناوری‌های زیستی و کشاورزی را تحقق می‌بخشند

266 شرکت دانش‌بنیان و خلاق توسعه فناوری‌های زیستی و کشاورزی را تحقق می‌بخشند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79116
صنعت کشاورزی و غذایی از جمله عرصه‌هایی است که از فناوری‌ و دانش بهره برده و در مسیر توسعه یافتگی قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر با افزایش سهم شرکت‌های دانش‌های دانش بنیان و خلاق از حوزه کاشورزی و زیست‌فناوری، میزان ارزش افزوده حاصل از این حوزه نیز افزایش یافته است. این تحول در حالی رقم می‌خورد که تا یک دهه قبل، سهم نوآوری در این حوزه کم‌تر از 5 درصد بود. سال 89 با تحقق قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین وورد شرکت‌های خلاق به عرصه نقش‌آفرینی دانش‌بنیان تحولی در این حوزه رقم خورد.

زیست‌بومی شکل گرفت که بازیگرانش متخصصان و توانمندان دانشی کشور هستند و اکنون سهمی بیش از 200 هزار میلیارد تومان از اقتصاد کشور دارند.

 

نفوذ فناوری‌های زیستی در کشاورزی

این حمایت‌ها در طی چند سال اخیر منجر به شکل گیری بیش از 6 هزار و 200 شرکت دانش‌بنیان و بیش از 700 شرکت خلاق در کشور شده که ذیل 9 حوزه کلی فعالیت می‌کنند. از آن جمله می توان به فناوری‌های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی اشاره کرد. زیست‌بومی که پذیرای 266 شرکت دانش‌بنیان و خلاق شده است.

همچنین تولید و تامین مواد ژنتیکی اصلاح شده و پربازده برای دام سبک، تأمین و تولید اسپرم و جنین نژادهای مختلف دام سبک، کودهای زیستی برای ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و کاهش صدمات زیست محیطی و اصلاح و بهینه سازی فرمولاسیون تغذیه گیاهان در شرایط هیدروپونیک و تدوین نرم افزار تخصصی تغذیه گیاهی از جمله محصولات تولیدی در این حوزه به شمار می‌رود.

 

توسعه فناوری گیاه‌پروری

از دیگر تولیداتی که در این عرصه به ثبت رسیده است می توان به تولید گیاهان دارویی ازطریق کشت بافت گیاهی و طراحی و اجرا، و نگهداری و راه اندازی آکواریوم آب شور، فروش ماهی آب شور و همچنین تامین ماهی و مواد مصرفی را در زمینه آکواریوم های آب شور، اوشناریوم و تونل آکواریوم اشاره کرد.

صنعت غذا و کشاورزی پرکاربردترین محصولات در زندگی مردم را تولید می‌کنند و با توجه به راهبردی و محدود بودن منابع تامین این محصولات، باید از فناوری‌های نوین برای افزایش تولیدات و تامین نیازهای مردم استفاده کرد. به همین دلیل حمایت از شرکت‌های فناور این حوزه پاسخی فناورانه و مطین به نیازهای امروز و آینده کشور خواهد بود.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
1500 شرکت دانش‌بنیان زیست بوم اقتصاد دیجیتال را توسعه می‌بخشند
1500 شرکت دانش‌بنیان زیست بوم اقتصاد دیجیتال را توسعه می‌بخشند
00/09/03 - 13:57
سهم کود زیستی در کشاورزی افزایش می‌یابد
سهم کود زیستی در کشاورزی افزایش می‌یابد
98/01/26 - 15:26
کمک به ایجاد زمینه اشتغال و تامین نیروی انسانی کارآمد برای شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان
کمک به ایجاد زمینه اشتغال و تامین نیروی انسانی کارآمد برای شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان
96/06/13 - 12:20
بیشتر بخوانیم