فن‌بازار؛ عرضه‌کنندگان با متقاضیان نوآوری و فناوری تعامل می‌کنند

فن‌بازار؛ عرضه‌کنندگان با متقاضیان نوآوری و فناوری تعامل می‌کنند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 78848
چالش‌ها و نیازهای صنعت با ایجاد پل ارتباطی توسط کارگزاران شبکه فن بازار ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برطرف می‌شود.

بازار دانش بنیان و خلاق به زبان ساده یعنی بازاری که در آن اطلاعات و محصولات مبتنی بر دانش مبادله می‌شود  و این تبادل، نیازمند کارگزارانی فعال و آشنا با هر دو سوی عرضه و تقاضای فناوری و خلاقیت است.

 

در همین راستا، مرکز فن‌بازار ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌عنوان مرجع اطلاعات فناوری کشور، با هدف رفع نیازهای اطلاعاتی افرادی که با مقوله تجاری‌سازی دانش فنی و مبادله آن سروکار دارند و نیز توسعه بازار فناوری از طریق تجاری‌سازی نوآوری‌ها در کشور را تسهیل می‌کنند

 

بنگاه معاملات فناوری

فن بازار محلی برای مبادلات فناوری است. یک بنگاه معاملات فناورانه که با ایفای نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی، وظیفه نزدیک کردن طرف‌های «عرضه» و «تقاضا» را در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته بر عهده دارد.

این مجموعه در راستای اهداف تعریف شده خود، اقدام به برگزاری رویداد‌های تجاری مختلفی می‌کند به نوعی این رویدادها یک تسریع کننده برای همرسانی هستند؛ عمده برنامه‌های فن بازار به صورت فرایندی است. هدف این رویدادها آن است که از دل آن‌ها چندین قرار دارد بیرون آید.

رویداد‌های مجموعه فن‌بازار بر 5 محور طبقه‌بندی می‌شود؛ نخست رویداد فستیوال عرضه نوآوری‌ها است که بیشتر بر عرضه اختراعات توجه دارد و تحت عنوان فستیوال اختراعات شناخته می‌شود.

دسته دوم ارائه استارتاپ‌ها هستند که تحت عنوان استارتاپ دمو معرفی می‌شوند و دسته سوم نیز به برگزاری نشست‌هایی با محوریت بهره‌برداری توان داخلی اختصاص دارد. دسته چهارم ارائه نیازها و همچنین دسته آخر برگزاری نمایشگاه است. هم‌اکنون به همت «مرکز فن‌بازار ملی ایران» دو نمایشگاه با محوریت‌های سرمایه‌گذاری و نیاز محور در حال پیگیری است.

 

رفع نیازهای صنعت

نزدیک‌ترین رویداد فن بازار ملی ایران، نمایشگاه نوآوری‌ها و چالش‌های فناوری صنعت لوازم‌خانگی است. این رویداد در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود در دو بخش فستیوال نوآوری‌ها و رفع چالش‌های فناوری در پی آن هستند که از طریق توسعه قابلیت‌های فناورانه در نقاط کلیدی زنجیره ارزش خوشه‌های صنعتی لوازم‌خانگی کشور را تکمیل کنند.

 

کمک به تاب آوری صنایع

فن‌بازار تلاش می‌کند تا با رفع نیازهای راهبردی و اساسی جامعه به صورت پایدار و بهره‌ور با اتکا به فناوران و مخترعین و شرکت‌های دانش‌بنیان و برندهای ملی و توسعه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان به کشورهای منطقه و سایر نقاط جهان، تاب‌آوری و رقابت‌پذیری را در عرصه ملی تقویت کند.

 فن بازار ملی ایران با محوریت فن بازار قزوین که یکی از دفاتر حاضر در این نمایشگاه است، به موضوعات همرسانی در حوزه لوازم‌خانگی می‌پردازد.

 

برگزاری رویدادهای نیمروزه

در کنار این نمایشگاه رویدادهای نیمروزه مانند رویداد ارائه نوآوری‌های حوزه لوازم‌خانگی با محوریت اختراعات این حوزه و رویداد ریورسپیچ برگزار می‌شود. همچنین حضور بروکرهای فن بازار برای همرسانی در کل نمایشگاه تلاش می‌کنند از دل این نمایشگاه قراردادهایی را به همرسانی داشته باشند.

 

هم‌رسانی در عرصه بین‌المللی

محمدصالح خالقی دبیر شبکه فن بازار ملی ایران خبر از برگزاری 3 نمایشگاه نیاز محور در سه استان دیگر غیر تهران تا پایان سال خبر داد و گفت: رویکرد اصلی فن‌بازار مبادلات داخل به داخل بوده است در برنامه‌هایی که به دفاتر فن بازار ابلاغ می‌شود مبادلات بین‌المللی مدنظر نبوده و اگر مبادله‌ای هم انجام شده به‌ واسطه خود کارگزار بوده است.

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران همچنین اعلام کرد که از سال 1401 مبادلات بین‌المللی در موضوعات صادرات محصولات از ایران به کشورهای دیگر با توجه و تمرکز به کشورهای همسایه و جذب سرمایه برای فرصت‌های داخل از کشورهای دیگر فعال خواهد شد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
 فن‌بازار ملی ایران میزبان 26هزار عضو شد و نوآوری‌ها به صنایع رسید
فن‌بازار ملی ایران میزبان 26هزار عضو شد و نوآوری‌ها به صنایع رسید
00/04/22 - 08:44
 جشنواره سلول‌های بنیادی عرصه تعامل عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری است
جشنواره سلول‌های بنیادی عرصه تعامل عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری است
96/04/23 - 11:46
فن‌بازار عرصه‌تعامل عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری‌های سلول‌های بنیادی
فن‌بازار عرصه‌تعامل عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری‌های سلول‌های بنیادی
96/03/08 - 09:40
بیشتر بخوانیم