زیرساخت‌های حوزه سلامت تقویت شد؛ تعیین 6 حوزه راهبردی

زیرساخت‌های حوزه سلامت تقویت شد؛ تعیین 6 حوزه راهبردی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 78458
دارو، واکسن انسانی، تجهیزات، پروبیوتک‌های دارویی، طب بازساختی و محصولات آرایشی و بهداشتی محورهایی است که برای تقویت زیرساخت‌های حوزه سلامت انتخاب شده‌اند و با حمایت از شرکت‌های فعال و شتاب‌دهنده‌های تخصصی توسعه یافته‌اند.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استحکام و تحکیم زیرساخت‌های حوزه سلامت به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های حوزه بهداشت و درمان، بر حمایت از موضوعات مرتبط با این حوزه تمرکز کرده است تا این کار زمینه توسعه سلامت در کشور را فراهم کند.

این ستاد با انتخاب و تعیین زیرساخت‌هایی چون  دارو واکسن انسانی، تجهیزات، پروبیوتک‌های دارویی، طب بازساختی و محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان اصولی‌ترین اولویت‌های این حوزه تلاش دارد از توسعه زیست‌بوم آن حمایت کند و حامی شکل‌گیری شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌های این حوزه باشد.

 

دارو

دارو از اساسی‌ترین نیازهای یک کشور محسوب می‌شود. کمبود یا عدم تامین این محصولات ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه و جان انسان‌ها دارد. به همین دلیل، تامین نیازهای این بخش همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان و مدیران کشورها است.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به عنوان نهادی که نقشی پررنگ در تامین این نیاز با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری دارد. اقدام به توسعه زیرساخت‌های این حوزه کرده است. این کار را نیز با حمایت از ایجاد 8 شتابدهنده دارویی، تولید 100 محصول فناورانه، حمایت از تولید استانداردهای مختلف دارویی (100 استاندارد) و ایجاد مسیر سبز برای دریافت مجوزهای سازمان غذا و دارو برای شرکت‌های دانش‌بنیان به ثمر رسانده است و در اختیار فعالان این حوزه قرار دارد.

 

واکسن انسانی

یکی از مهم‌ترین نیارهایی که در روزهای بحرانی خود را نشان می‌دهد صنعت واکسن و ضرورت توسعه فناورانه آن است زمینی که با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری برای توسعه شرکت‌ها، محصولات و شتاب‌‎دهنده‌ها آماده و مهیا شده است.

در همین راستا نیز تاکنون 2 شتابدهنده در حوزه واکسن و 5 محصول در این حوزه تولید شده و در اختیار نظام بهداشت و درمان کشور قرار گرفته است.

 

تجهیزات

از دیگر محورهای تعیین شده در این حوزه توسعه تجهیزات کاربردی در زمینه سلامت است. این عرصه نیز با حمایت از تاسیس 3 شتابدهنده، احصاء اولویت‌های کاهش ارزبری و حمایت از تولید 9 محصول در شتابدهنده ها گسترش یافته و تجهیزات ایران‌ساخت به بازار داخلی تزریق شده است.

 

پروبیوتیک دارویی

یکی از محصولاتی که در این زمینه کاربرد دارد، پروبیوتیک‌های دارویی است که نقشی اساسی در ارتقا سلامت جامعه دارند. این محصولات استراتژیک با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری از تاسیس 2 شتابدهنده گسترش یافت. همچنین این تلاش‌ها به تولید 4 محصول پروبیوتیک دارویی نیز منجر شده است.

 

طب بازساختی

طب بازساختی که امیدهای تازه‌ای برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده فراهم کرده است‌ نیز یکی از اولویت‌های زیرساختی برای تقویت حوزه سلامت انتخاب شده است. این حوزه نیز با حمایت از تاسیس 2 شتابدهنده در حوزه طب بازساختی توسعه یافته است.

 

محصولات آرایشی و بهداشتی

این محصولات که این روزها بازار داغی در کشور دارد نیز یکی از محورهای مورد نظر در این طرح است. محصولاتی که با سلامت مردم و جان افراد ارتباط دارد. این حوزه هم با تاسیس یک شتاب دهنده در مسیر گسترش و استفاده از فناوری‌های نوین قرار گرفته است.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
6 اقدام ملی برای تقویت زیرساخت‌های حوزه سلامت؛ اثرگذاری شتاب‌دهنده‌ها بیشتر می‌شود
6 اقدام ملی برای تقویت زیرساخت‌های حوزه سلامت؛ اثرگذاری شتاب‌دهنده‌ها بیشتر می‌شود
00/05/10 - 08:34
زیرساخت‌های تولید دارو در کشور باید تقویت شود
زیرساخت‌های تولید دارو در کشور باید تقویت شود
98/02/29 - 09:50
 زمینه مشارکت زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور فراهم است
زمینه مشارکت زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور فراهم است
96/02/27 - 10:30
بیشتر بخوانیم