فعالیت بیش از 1400 شرکت تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته نیاز صنایع به واردات را تامین کرد

فعالیت بیش از 1400 شرکت تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته نیاز صنایع به واردات را تامین کرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 83237
شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات و ماشین آلات صنعتی وانستند با تولید نیازهای صنایع کشور، گامی در مسیر کاهش واردت و حفظ سرمایه‌های ارزی کشور بردارند.

در حال حاضر، یک سوم از محوریت تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان به تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته صنعتی اختصاص دارد. با توجه به این که فناوری،  اولویت اصلی در دسته‌بندی کالاها و محصولات تولیدشده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد، تجهیزات تولیدشده برای صنایع نیز بر مبنای پیچیدگی فناورانه، رفع نیاز کشور به واردات و کاهش هزینه‌های ارزی دسته‌بندی شده‌اند.

 

تأمین نیاز صنایع مختلف

با توجه به حوزه کاربرد و حوزه فناوری، دسته‌بندی فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، دربرگیرنده حوزه های مختلف است که از جمله آن‌ها می‌توان به تجهیزات ساخت و تولید مواد و قطعات فلزی، سرامیکی، پلمیری و کامپوزیتی، تجهیزات اختصاصی تولید نانومواد، ماشین های دوار و تجهیزات وابسته، ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته صنعت نفت و گاز، تجهیزات پیشرفته حوزه انرژی های تجدیدپذیر، تجهیزات پیشرفته هسته‌ای، هواگردها، تجهیزات و سازه های هوافضا، سامانه ها، تجهیزات و عملگرهای پیشرفته هیدرولیکی و پنوماتیکی اشاره کرد.

همچنین تجهیزات فناور دیگری همچون شبیه سازهای پیشرفته، تجهیزات و خدمات طراحی مهندسی و نیز تجهیزات آزمایشگاهی و ابزارهای تست و آزمون در این دسته‌بندی محصولات دانش‌بنیان جای دارند.

 

فعالیت بیش از 1400 شرکت تولیدکننده تجهیزات پیشرفته

از میان بیش از 6300 شرکت دانش‌بنیانی که در زیست‌بوم نوآوری و فناوری فعالیت می‌کنند، بیش از 60درصد آن‌ها در شمار شرکت‌های تولیدی قرار دارند. 1465 شرکت ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته مورد نیاز صنایع مختلف را تولید می‌کنند.

یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کسب دانش فنی، طراحی، تولید و تجاری‌سازی این تجهیزات است تا ضمن تامین نیاز صنایع و بخش‌های تولید، زمینه برای ورود محصولات تولیدی به بازارهای بین‌المللی فراهم شود.

بر همین اساس، از تولید تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته در قالب طرح‌های کلان ملی، کمک به ساخت نمونه اولیه محصولات پیبشرفته‌ای که برای نخستین بار قرار است در کشور به تولید برسد، حمایت از اخذ یا انطباق استانداردها ارائه تسهیلات همچنین حمایت در قالب نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت حمایت می‌شود.

 

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بازار ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته از 1452 محصول فناورانه ایران‌ساخت بهره‌مند شد
بازار ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته از 1452 محصول فناورانه ایران‌ساخت بهره‌مند شد
00/10/18 - 12:38
۱۰۰ روز در مسیر
۱۰۰ روز در مسیر "ایران قوی"| ستاری: طراحی و تولید پیکره هوش مصنوعی در کشور بومی‌سازی شد
00/09/09 - 10:07
1410 شرکت دانش‌بنیان در تولید تجهیزات پیشرفته فعالیت می‌کنند تا نیاز صنایع برطرف شود
1410 شرکت دانش‌بنیان در تولید تجهیزات پیشرفته فعالیت می‌کنند تا نیاز صنایع برطرف شود
00/08/01 - 16:16
بیشتر بخوانیم