پایداری منابع طبیعی؛ تضمین امنیت غذایی

پایداری منابع طبیعی؛ تضمین امنیت غذایی


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 79646
مصطفی قانعی*

یکی از اصول مهم در تامین امنیت غذایی کشور، استفاده پایدار و درست از منابع پایه‌ای طبیعی است. این کار می تواند کشور را در برون‌رفت از چالش‌های جدی یاری کند. ذخائری خدادادی و منحصر به فرد بومی که به شکلی رایگان در اختیارمان قرار دارد و باید راه درست و به جای استفاده از آنها را بدانیم.

از جمله این داشته‌های طبیعی، ذخائر ژنتیکی حیوانی، گیاهی و میکروارگانیسم‌ها هستند که نقشی تاثیرگذار در تامین غذای کشور دارند. البته نباید از منبع و ذخائر فسیلی نیز غافل شد که علاوه بر ارزش مادی بالایی که دارند، در تولیدات زیستی چون محصولات کشاورزی، عذایی، دارویی، صنعتی و شیمیایی نیز ایفای نقش می‌کنند. 

همه این منابع عظیم طبیعی در کشور را باید به چشم ثروت‌های ملی نگاه کنیم و برای استفاده درست از آنها با برنامه‌ پیش برویم تا با استفاده بی رویه و غیراصولی به سمت کاهش یا اتمام آنها حرکت نکنیم. زیرا این منابع حیاتی در تامین امنیت غذایی کشور نقش ویژه ای دارند. استفاده بی رویه از آنها فقط تهدید غذایی در پی ندارد بلکه می تواند خسارت‌های جدی به توسعه اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی نیز وارد کند.

بر همین اساس یکی از اولویت‌های ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طی این سال‌ها تعریف و اجرای برنامه‌هایی ملی برای افزایش بهره‌وری و حفظ این منایع ارزشمند طبیعی است. اقداماتی که در همکاری و همراهی دیگر نهادهای مرتبط و ذینفع در این حوزه انجام می شود.

به طور مثال در کارگروه زیست‌بانک ستاد، موضوع ارتقای کیفیت و کمیت خدمات بانک‌های ژن را پیگیر هستیم تا ذخائر ثبت و ضبط شده در این بانک‌ها به شکلی مطمئن و پایدار نگه‌داری شوند و به دست نسل آینده برسند. چون اعتقاد داریم حفاظت و پاسداری از منابع ژنتیکی بومی کشور، تضمین‌کننده حیات و آینده ایران است و باید تک تک ایرانیان خود را موظف به حراست از این دارایی های طبیعی بدانند و ما را در حفظ آنها یاری کنند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
زیربنای اصلی چالش‌های زیست‌محیطی
زیربنای اصلی چالش‌های زیست‌محیطی
00/09/01 - 11:17
بهبود شاخص پایداری مراتع؛ رویشگاه‌های طبیعی با 3 روش ملی حفظ می‌شود
بهبود شاخص پایداری مراتع؛ رویشگاه‌های طبیعی با 3 روش ملی حفظ می‌شود
00/07/11 - 09:52
یک فراخوان؛ طرح‌های فناورانه‌تان برای ارتقای امنیت غذایی کشور را ارائه کنید
یک فراخوان؛ طرح‌های فناورانه‌تان برای ارتقای امنیت غذایی کشور را ارائه کنید
99/02/17 - 10:40
بیشتر بخوانیم